måndag 15 april 2013

banoffepaj

Idag hade jag ledig dag och gubben oxå men vi är båda förkylda, han är värre än mig. Regnet öste ner så jag började baka för kommande kalas. Mockarutor och glutenfria muffins blev det. Sen blev jag sugen på att prova på Banoffepaj som jag läst om här och där. Lite spännande var det att koka burken med kondenserad mjölk 3 timmar, men läste sen att det borde finnas att köpa färdig kolasås måste kolla upp det till nästa gång.  Mycket kraftig, söt men ack så god. Så nu har vi en tårta i kylen som borde ätas upp så välkommen på kaffe bara :)

Gubben bytte till sommardäck på min bil och nu ska jag slappa under filten resten av kvällen så jag orkar till jobbet imorgon.



Receptet då :
200-400 gr digestive kex
150-200 gr smält smör

Fyllning:
1 burk söt kondenserad mjölk (ca 400 gr)
3 bananer
2-3 dl grädde

Garnering:
30 gr mörk choklad

Gör så här:
1. ta bort etiketten och limmet från burken, koka den i en kastrull fylld med vatten med locket på 
ca 2,5-3 h. Småkoka !! Kolla vattnet noga burken måste vara täckt med vatten hela tiden så fyll på med vatten. Annars kan den explodera.
2.smula kexen och blanda ner smälta smöret. Tryck ut i en form och ställ kallt minst 30 min.
3. kyl den oöppnade burken i kallt vatten öppna försiktigt och bred ut den på pajskalet.
4. Lägg bananskivor ovanpå och sen den vispade grädden, garnera med chokladen.
ställ kallt till servering.


Inga kommentarer: