tisdag 3 juli 2012

middagstips 3

Själv har jag riktigt tappat suget att koka mat nu hittar inget gott som jag skulle vilja prova på men tänkte tipsa er dom senaste recepten jag provat på.

Först ut är det jag gjorde till midsommar Räksnurror och Feta och melonsallad.

Sen kan jag tipsa om en god lasagne som min man har gjort åt oss Lasagne a la mustapekka.

En sallad med fredagsmys känsla eller ett smart alternativ till den vanliga tacomiddagen Texmexsallad med kyckling.

Tillsist kommer två recept jag hittade i dotterns husliekonomirecept nu när hon slutade skolan.

Omelettrulle: 6-8 pers

5 ägg
4 dl mjölk
1 dl mjöl
1 tsk salt
Skinkfyllning:
1 lök
½ paprika
2 msk olja
150 gr rökt skinka i tärningar
1 msk mjöl
2 dl mjölk
1 msk senap
2 dl riven ost
1 krm svartpeppar
1 krm timjan
Vispa äggen,mjölken och mjölet till en jämn smet, häll smeten i en plåt klädd med bakplåtspapper,grädda 200 grader ca 20-25 min.

skala och hacka löken och hacka paprikan. fräs i en stekpanna strö på mjöl, tillsätt skinkan,mjölken,senapen,osten och kryddorna. Rör om tills osten smält
Bred ut fyllningen på omeletten och rulla ihop.

Tacopaj
Deg:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 gr marg
1,5 dl mjölk

Fyllning:
500 gr köttfärs
1 msk olja
1 lök
1 påse tacokrydda
2 vitlöksklyftor
1 dl vatten
3 tomater
2 dl creme fraiche
4 msk majonnäs
2 dl riven ost
Garnering:
rödlök och peperoni

Blanda ihop degen men förgrädda inte. Stek kött,lök,vitlök. Tillsätt kryddor och vatten låt puttra tills nästan allt vatten är borta. Häll köttfärsen i pajskalet.
Hacka tomater och lägg på.
Blanda creme fraiche,majonnäs,osten och bred över pajen
Grädda ca 15-25 min
Granera med rödlöksringar och peperoni, servera med sallad, nachochips eller salsa.



Inga kommentarer: