torsdag 3 maj 2012

bröd

Hittade ett recept här som jag gjorde om :


Myslibröd


3 dl vatten
1 dl russin
1 tsk salt
25 gr jäst
1 msk sirap
1 dl rågkli
1 dl speltflingor
5 dl mjöl
ägg till pensling



. Arbeta in så mycket av vetemjölet att degen släpper bunken. Jäs under duk i 45 minuter. Baka ut och knåda ordentligt på mjölat bakbord. Tillsätt eventuellt mer vetemjöl om det behövs. Forma degen till en brödlimpa och lägg på plåt med bakplåtspapper att jäsa i cirka 30 minuter under duk. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 225 grader i cirka 25-30 minuter. I min ugn hade jag in det 20 min.
Det här var oxå gott.
Sen provade jag ett annat recept som jag hittade här och gjorde även om det lite:


Bröd


5 dl mjöl
1 rivet äpple
2 tsk bakpulver
2 dl fyrflingor

1 dl russin
1 dl solrosfrön
1 tsk salt
4 dl turkisk yoghurt



  1. Rör ihop alla ingredienser i en bunke.
  2. Klä en liten form eller långpanna med bakplåtspapper.
  3. Bred ut degen i formen. Grädda brödet tills det fått fin färg. Enligt receptet 1-1½ timme i 200 grader, men i vår ugn räcker det med ca. 45 min.  Jag hade in det ca 35-40 min bara så det är nog opp till vilken ugn man har.Man kan också grädda det på lägre temperatur om man vill.
  4. Låt brödet svalna och skär det sedan i fyrkantiga bitar.
Gott åtminstone när det kom ur ugnen med smör på , grovt inte fluffigt bröd.



Inga kommentarer: