torsdag 8 september 2011

körtelfeber

Som rubriken säger har dotter körtelfeber. Det började med halsont, stegring, snuva men när hon varit hem från skolan 3 dar så blev halsen värre. Jag trodde det var angina så jag skickade henne på lördagen till dammbrunnen i hopp om att dom sku ta ett snabbprov. Gubben och jag var i jobbet men det finns ju TAXI. Nåja när hon kom dit blev hon hem skickad för hon hade ett tuggummi i munnen och sku kom tillbaka om två timmar. Då hade jag kommit hem från jobbet så vi for iväg igen men inget snabbprov och ingen läkare fick vi.

En odling ur halsen  togs och svaret skulle vi få av Korsholms hvc på tisdag ! Jag ville ha antibiotika men sköterskan sa att det är onödigt att köa till läkaren för han ger ej. Så vi åkte hem och dotter fick leva på burana till måndagmorgon. 

På måndagen när dotter gapa åt sköterskan på Korsholms hvc sa hon genast har inte du körtelfeber? Men ett snabbprov togs och blodprov och en till odling. Snabbprovet var positivt så vi fick antibiotika men den hjälpte inte bara burana tog ner svullnaden lite så hon kunde dricka. 
Nå på tisdag fick vi efter många om och men veta att det var körtelfeber. Hög feber hade hon bara måndag och tisdag men sjuk i halsen. 
Så nu är hon hemma tills hon är feber fri, för tillfälle är hon feberfri men igår kväll steg det till 37.5 så det stiger väl i kväll igen men ont i halsen har hon än men mycket piggare idag. Hon t.o.m pratar  med kompisar på datorn så kanske det ger sig. Hon har inte orkat sätta på datorn före idag så sjuk har hon varit !
I helgen är jag ledig så vi får väl börja gå igenom två veckors läxor då !!
Efter att hon blivit frisk får hon inte motionera på 4 veckor så det blir en lugn höst !!! Eller så inte :)

Inga kommentarer: