tisdag 7 april 2009

linser och frön

Nu behöver jag tips, vad ska man göra med gröna linser? Dottern kom hem från lägret och sa att vi ska börja äta linser och frön. Jag har aldrig använt sånt i matlagning så tips emottages. I butiken fanns ju vad som helst men jag köpte gröna linser och nåt som hette linsflingor sportti. Fröna hoppade jag över. Om jag har förstått rätt ska dom gröna linserna ev blötläggas och kokas. Sportti linsflingorna kan man ha istället för spagetti förstod jag. Hoppas någon har recept på nåt gott. Kanske jag kan sätta dom i bröd som vi bakar.

2 kommentarer:

Linda sa...

Vi använder frön och nötter i sallad. rosta i stekpanna bara. mums.

Sarah sa...

jag har ett jättebra recpet på grön linssoppa! Orginalereceptet står på paketet, men det blir mycket godare om man sätter till extra mycket linser och kokosgrädde :)
Sen brukar vi laga nåt som vi kallar "järngryta", alltså en tomat-köttfärsgryta som sen innehåller alla sorts linser och bönor som det går att få tag på i Finland. Väääldigt järnrik, och fiberrik. Bra för såna som har anemi, som jag...